Jak poprawić zabezpieczenie antykorozyjne samochodu?
Zabezpieczenia antykorozyjne stosowane są już na etapie produkcji, nie gwarantują jednak braku powstawania rdzy. Dlatego warto zastosować dodatkowe zabezpieczenia. Zobacz, w jaki sposób to zrobić. Czy takie zabezpieczenie będzie potrzebne w każdym przypadku? Jakie są jego rodzaje? Przeczytaj nasz artykuł i zadbaj o odpowiednią konserwację samochodu.
Jakie zabezpieczenia antykorozyjne są stosowane w samochodach fabrycznie?
Zabezpieczenia antykorozyjne są powszechnie stosowane, aby uchronić samochody przed zgubnym działaniem pogody i soli, którą zimą posypywane są ulice. Stosowane fabrycznie rozwiązania nie są jednak na zawsze i warto co jakiś czas powtarzać ich stosowanie. Mimo to warto wiedzieć, w jaki sposób od początku zabezpieczane jest podwozie i nadwozie naszego samochodu.
Pierwszym procesem zastosowanym i pierwszym w kolejności stosowania współcześnie jest cynkowanie – poprzez galwanizowanie w procesach natryskowych lub w kąpielach fosforanowych. Następnie używany jest uszczelniacz. Podwozie często jest zabezpieczane również przez natryskiwanie np. warstwy PCV, chroniącej przed uszkodzeniami mechanicznymi.
Ostatnim krokiem w procesie zabezpieczenia antykorozyjnego samochodu jest pokrycie nadwozia kolejno lakierem podkładowym, bazowym i powierzchniowym oraz uzupełnienie w profilach zamkniętych gorącym woskiem.
Jak poprawić zabezpieczenie antykorozyjne samochodu?
Jak zostało już wcześniej wspomniane, chociaż fabryczne zabezpieczenia antykorozyjne mogą chronić podwozie i nadwozie naszego samochodu przez lata, to po pewnym czasie będą niewystarczające. Często dochodzi do jego uszkodzenia mechanicznego, dlatego po kilku latach konieczne będzie uzupełnienie powłoki antykorozyjnej.
Stosuje się trzy różne rodzaje dodatkowych zabezpieczeń antykorozyjnych samochodu.
Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia
Zabezpieczenie antykorozyjne podwozia opiera się zazwyczaj na stosowaniu tak zwanych „baranków”. Są to środki, które mechanicznie chronią podwozie przed działaniem soli oraz uszkodzeniami mechanicznymi, a niektóre z nich mogą również reagować z rdzą i ją neutralizować. Zazwyczaj są to trwałe masy na bazie kauczuku i tworzyw sztucznych.
Przed nałożeniem takiego środka należy dokładnie umyć i osuszyć podłoże, a następnie usunąć istniejące ślady rdzy. Następnie wypełnia się te ubytki „barankiem” i pokrywa całość powierzchni metalu, za pomocą pistoletu do odmuchiwania karoserii, na warstwę do 2 mm.
Zabezpieczenie antykorozyjne profili zamkniętych
W następnej kolejności zabezpiecza się przed korozją elementy takie jak progi, podłużnice czy wnętrza drzwi. Po rozpoznaniu stanu dotychczasowego są one myte i dokładnie suszone, a następnie sprawdzane ponownie i pokrywane warstwą wosku, również za pomocą specjalnego pistoletu.
Zabezpieczenie nadwozia
Zabezpieczenia antykorozyjne samochodu mogą dotyczyć również nadwozia – stosowane są wówczas masy uszczelniające, mające na celu odtworzenie oryginalnej struktury powierzchni nadwozia. Uszczelnia się połączenia w komorze silnika, w bagażniku i w podłodze. W przypadku powypadkowych napraw nadwozia często konieczne są również działania takie jak w przypadku zabezpieczania profili zamkniętych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana